Documentatie proefomgeving aanvragen
1. Voortbouwend Fundament
Kennis is geen eindpunt maar een continuüm. Mahara zorgt ervoor dat studenten voortbouwen op wat zij al kennen en begrijpen, waardoor een stevige basis wordt gevormd voor verdere ontdekkingen.
3. Actief Leren
Mahara verandert de traditionele passieve leerervaring door studenten te betrekken als actieve deelnemers in hun eigen leerproces, waardoor ze niet alleen consumenten zijn van informatie, maar ook makers van kennis.
2. Context en Kennisontwikkeling
De context waarin kennis wordt ontwikkeld, is cruciaal. Mahara maakt het mogelijk voor studenten om hun leren te verbinden met persoonlijke, professionele en academische situaties, wat leidt tot dieper inzicht en betekenis.
4. Taal en Sociale Interactie
Door het benadrukken van de rol van taal en interactie, moedigt Mahara studenten aan om samen te werken en te communiceren, wat essentieel is voor de constructie van kennis.
5. Metacognitie en Zelfevaluatie
Mahara stimuleert studenten om na te denken over hun eigen leerproces en zelfevaluatie te gebruiken als een middel om hun vermogen te ontwikkelen om hun eigen leren te beoordelen en te sturen.
7. Kennis en Sociale Validatie
Kennis wordt gezien als iets dat verrijkt wordt door sociale discussie en validatie. Mahara waardeert de toepassing van kennis in echte wereldcontexten, wat essentieel is voor een volledig begrip.
6. Persoonlijk Leren
In Mahara staat de lerende centraal in een gepersonaliseerde leeromgeving die de waarde van meerdere perspectieven erkent en omarmt, waardoor een rijke tapestry van ervaringen en inzichten ontstaat.
Functies in relatie tot onderwijskundige principes
Het portfolio is studentgericht, de student bepaalt wat er als bewijsmateriaal wordt verzameld, met wie het wordt gedeeld, voor hoe lang en wat de ander kan bekijken
Er is een 'vrienden'-rol, zodat studenten kunnen
communiceren met peers en docenten en begeleiders
Het portfolio kan worden gebruikt voor
academische, werkplek gerelateerde en beroepscertificeringsdoeleinden
Het is gemakkelijk om portfolio's te delen en te becommentariëren met
peers, docenten en andere gebruikers binnen en buiten de opleiding of instelling
De blogtool biedt de mogelijkheid om na te denken over
het geleerde dat blijkt uit de artefacten die op de pagina worden weergegeven
Het scala aan artefacten, waaronder reflectie op bewijs van leren, kan vooruitgang in het leren over een langere periode en uitgebreider laten zien dan een enkele opdracht
Verschillende portfolio's kunnen voor verschillende
doeleinden worden gecontextualiseerd