Onderwijskundige Principes
De Onderwijskundige Principes van Mahara™
Met meer dan vijftien jaar aan ontwikkeling heeft Mahara™ een aanzienlijke ervaring opgebouwd in het faciliteren van leren door middel van e-portfolio's. Dit platform, geworteld in de principes van open-source en gemeenschapsontwikkeling, heeft zich gericht op het empoweren van studenten in hun educatieve reis.
Voortbouwend Fundament
De onderwijskundige principes die ten grondslag liggen aan Mahara™ zijn niet alleen theoretisch onderbouwd, maar ook verfijnd door praktijkervaringen en feedback van een internationale gemeenschap van gebruikers. Hierdoor vormen deze principes de ruggengraat van een dynamisch en studentgericht leerlandschap.
De onderwijskundige principes die ten grondslag liggen aan Mahara™
1
Voortbouwend Fundament
SmartEvidence kan worden gebruikt om de leerdoelen van een curriculum te koppelen aan de competenties die studenten moeten ontwikkelen. Dit biedt docenten een manier om de voortgang van studenten te volgen en te beoordelen of ze de vereiste competenties hebben ontwikkeld.
2
Context en Kennisontwikkeling
SmartEvidence kan worden gebruikt om de beoordeling van studenten te ondersteunen. Door bewijskaarten te maken die zijn gekoppeld aan competenties, kunnen docenten beoordelen of studenten de vereiste competenties hebben ontwikkeld.
3
Actief Leren
SmartEvidence kan worden gebruikt om studenten te helpen bij het ontwikkelen van hun loopbaan. Door bewijskaarten te maken die zijn gekoppeld aan competenties die relevant zijn voor een bepaalde carrière, kunnen studenten hun competenties ontwikkelen en laten zien wat ze hebben geleerd.
4
Taal en Sociale Interactie
SmartEvidence kan worden gebruikt om studenten te helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Door bewijskaarten te maken die zijn gekoppeld aan persoonlijke doelen, kunnen studenten hun competenties ontwikkelen en laten zien wat ze hebben geleerd.
5
Metacognitie en Zelfevaluatie
SmartEvidence kan worden gebruikt om studenten te helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Door bewijskaarten te maken die zijn gekoppeld aan persoonlijke doelen, kunnen studenten hun competenties ontwikkelen en laten zien wat ze hebben geleerd.
6
Persoonlijk Leren
SmartEvidence kan worden gebruikt om studenten te helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Door bewijskaarten te maken die zijn gekoppeld aan persoonlijke doelen, kunnen studenten hun competenties ontwikkelen en laten zien wat ze hebben geleerd.
7
Kennis en Sociale Validatie
SmartEvidence kan worden gebruikt om studenten te helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling. Door bewijskaarten te maken die zijn gekoppeld aan persoonlijke doelen, kunnen studenten hun competenties ontwikkelen en laten zien wat ze hebben geleerd.
Het portfolio is studentgericht, de student bepaalt wat er als bewijsmateriaal wordt verzameld, met wie het wordt gedeeld, voor hoe lang en wat de ander kan bekijken
3
6
Er is een 'vrienden'-rol, zodat studenten kunnen
communiceren met peers en docenten en begeleiders
7
Het portfolio kan worden gebruikt voor
academische, werkplek gerelateerde en beroepscertificeringsdoeleinden
7
Het is gemakkelijk om portfolio's te delen en te becommentariëren met
peers, docenten en andere gebruikers binnen en buiten de opleiding of instelling
3
4
6
De blogtool biedt de mogelijkheid om na te denken over
het geleerde dat blijkt uit de artefacten die op de pagina worden weergegeven
5
Het scala aan artefacten, waaronder reflectie op bewijs van leren, kan vooruitgang in het leren over een langere periode en uitgebreider laten zien dan een enkele opdracht
1
Verschillende portfolio's kunnen voor verschillende
doeleinden worden gecontextualiseerd
2
De Onderwijskundige Principes van Mahara™
Deze principes sluiten aan bij de kernwaarden van Mahara™, waarbij studenteigendom van het e-portfolio centraal staat.
De flexibiliteit die Mahara™ biedt in termen van toegangsrechten, metadata en persoonlijke versus cursusgerelateerde inhoud, ondersteunt een leeromgeving die zowel formeel als informeel, academisch en persoonlijk kan zijn. Door deze benadering staat Mahara™ al meer dan een decennium aan de voorhoede van educatieve innovatie, waarmee het de manier waarop we leren, delen en evalueren voortdurend transformeert.