Authora, het Moodle-cursusformaat voor de auteur van nu
OpenEdu ontwikkelde al vroeg in haar bestaan een eigen cursusformaat voor Moodle onder de naam Multitabs. Daarmee werd een hardnekkig probleem opgelost dat in Moodle vandaag de dag nog steeds bestaat: het in één keer laden van de volledige cursusinhoud. Dit werd vooral een knelpunt bij de import van grote cursussen uit andere systemen, een uitdaging waar we herhaaldelijk mee te maken kregen met organisaties die wilden overstappen.
Door het principe van dynamisch laden toe te passen, zorgde Multitabs ervoor dat alleen de sectie die de gebruiker op dat moment bekijkt, wordt ingeladen. Daarmee werd Moodle plots ook geschikt voor zeer grote en complexe cursussen, zónder in te boeten op snelheid of gebruiksgemak.
Docenten en ontwikkelaars ervaren vooral tijdens het editen een directe performancewinst, iets wat in andere cursusformaten snel stroperig wordt door de hoeveelheid elementen (zoals opdrachten met ingeleverde documenten, feedback, en cijferinformatie).
Van Multitabs naar Authora, Moodle als auteursomgeving
De doorontwikkeling van Multitabs leidde tot een herpositionering van het formaat als Authora. Deze naam weerspiegelt onze visie:
Wij willen Moodle beschikbaar maken als een krachtige auteurstool, zonder concessies te doen aan prestaties, overzicht of gebruiksgemak
Visuele controle en didactische flexibiliteit
Met Authora krijgt de docent meer grip op de visuele presentatie:
Secties worden gepresenteerd in tegels met zelfgekozen afbeeldingen, wat zorgt voor een betere herkenbaarheid van content – cruciaal bij het intensieve gebruik van bijvoorbeeld H5P.
Deze afbeeldingen zijn individueel in te stellen, maar ook massaal te beheren op cursus- of siteniveau.
In tegenstelling tot andere formats (zoals Tiles), behouden wij de vertrouwde Moodle-sectiestructuur, inclusief consistente navigatie.
Cursus vliegen, activiteiten weergegeven met eigen afbeeldingen:
Cursus Tijdreis, activiteiten weergegeven met eigen afbeeldingen:
Cursus SCORM mogelijkheden, activiteiten weergegeven met eigen afbeeldingen en voltooiing per activiteitstegel:
Meer dan structuur, bouwen aan een didactisch verantwoorde leerervaring
Authora is meer dan een esthetisch format. Het biedt:
Subsecties voor thematische diepgang, waarmee we al vroeg inspeelden op integratie met platforms als Wikiwijs.
Cursus-banners met visuele voortgangsindicatoren (cirkel, cijfer, balk).
Flexibele weergave per sectie (tegels of lijst).
Cursus Nederlands voetbal, tegelweergave mogelijk met Authora :
Cursus Nederlands voetbal, Lijstweergave zoals standaard bij Moodle LMS:
Enkele Sectie-weergave, ideaal voor microlearnings of SCORM-content (zoals Rise, Storyline, Captivate), waarbij gebruikers geen afleiding hebben van menusectie. Ideale presentatie om een scorm pakket te presenteren.
Bibliotheekmodus met filters en snelle zoekfunctionaliteit, geschikt voor duizenden items — ons record: 30.000 leerobjecten, laadtijd 1 seconde.
Met Authora geven we organisaties in onderwijs én bedrijfsleven de tools om leren niet alleen mogelijk, maar ook krachtig, schaalbaar en doelgericht te maken.
De recent toegevoegde Enkele Sectie-weergave is daar een goed voorbeeld van. Deze nieuwe functie is ideaal voor microlearning, onboarding en SCORM-content uit tools zoals Rise, Storyline of Captivate. De interface wordt overzichtelijk en to-the-point: alleen de relevante content, zonder afleiding. Perfect voor korte leerinterventies of compacte modules die snel en intuïtief doorlopen moeten worden.
SCORM-modules worden gepresenteerd in een schone, gefocuste weergave, waarbij alle overbodige Moodle-navigatie is verborgen. Dit zorgt voor een professionele, applicatie-achtige ervaring.
Microlearning krijgt vorm in compacte secties met een strakke layout, ideaal voor mobiel gebruik en korte leermomenten.
In de bibliotheekmodus behoud je ook bij grote cursussen met duizenden items overzicht en snelheid, dankzij slimme filters en dynamisch laden van inhoud.
OpenEdu ontwikkelt Authora met één doel
Organisaties de regie geven over hun leerplatform, of ze nu kiezen voor eigen ontwikkeling, commerciële tools, of een combinatie daarvan. Moodle wordt daarmee niet alleen een LMS, maar een krachtige omgeving voor contentcreatie, distributie én leerimpact. Open en Flexibel, in eigen beheer.