Wat is er nieuw in Moodle 3.5?

maandag 20 augustus 2018

Op 18 mei werd alweer versie 3.5 van de open source leeromgeving Moodle gelanceerd. Groot nieuws, want een van de grootste vernieuwingen aan deze versie is de toolkit om je leeromgeving compliant te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR). Hoewel dit erg belangrijk kan zijn voor organisaties die Moodle als hun leeromgeving gebruiken, wil ik in dit artikel graag ingaan op een aantal andere verbeteringen die het werken in de leeromgeving voor zowel leerlingen (studenten) als leraren (docenten) vergemakkelijken.

Dag keuzemenu, hallo slim zoekvak

Op verschillende plekken in Moodle is het keuzemenu (de dropdownbox) vervangen door een slim zoekvak, waarmee gebruikers snel en eenvoudig informatie kunnen filteren. In sommige gevallen waren de keuzemenu's zo lang, dat het bijna ondoenlijk werd er de juiste informatie in te vinden. Met het slimme zoekvak kun je op twee manieren zoeken: door een selectie te maken uit de beschikbare opties in een lijst, of door een zoekcriterium in te voeren.

slim zoekvak

Die zoekcriteria kun je bovendien stapelen, zodat je sneller en nauwkeuriger kunt filteren. Ieder zoekcriterium wordt als tag weergegeven, nadat je het hebt ingevoerd.

slim zoekvak filter

Deze slimme zoekvakken vind je bijvoorbeeld terug op de pagina Deelnemers in iedere cursus, bij activiteiten die ingesteld zijn voor groepen en op een aantal plaatsen waar je als cursus- of sitebeheerder snel moet kunnen filteren.

Direct audio en video opnemen in de ATTO text editor

Stel, je wilt je leerlingen mondeling feedback geven op hun ingestuurde opdracht, of je wilt leerlingen een stukje gesproken Engels of Duits laten inleveren. Voor Moodle 3.5 had je voor het eerste een externe applicatie nodig en voor het tweede was je afhankelijk van de werking van Online audio submission. Vanaf Moodle 3.5 kun je nu direct in de text editor opnemen en opslaan.

atto record media

Er zitten natuurlijk wel een paar kleine beperkingen aan: de audio- en videobestanden die je met deze tool maakt, mogen maximaal 2 minuten lang zijn.

Meer mogelijkheden voor Rondleidingen voor gebruikers

Onboarding van nieuwe gebruikers in de leeromgeving is er een stuk gemakkelijker op geworden, nu je de Rondleidingen voor gebruikers ook kunt instellen voor specifieke cursussen, categorieën en sitegroepen. Natuurlijk moeten de rondleidingen nog steeds gebouwd en getest worden, maar met deze nieuwe mogelijkheden kun je iedere groep gebruikers in iedere categorie of cursus de juiste informatie geven over de pagina waar zij zich bevinden.

Zoeken en filteren op tags in de vragenpool

Waar leraren voorheen alleen de mogelijkheid hadden vragen in een (sub)categorie van de vragenpool te plaatsen, is het nu mogelijk veel meer doorzoekbare informatie aan een vraag toe te voegen. Met het slimme zoekvak in de vragenpool kan een leraar nu meerdere criteria tegelijk gebruiken om tot een set vragen te komen die in een toets opgenomen moeten worden. 

vragenpool tags

De Moodle Users Association heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van de vragenpool in Moodle, met het zoeken en filteren op aan vragen toegevoegde tags.

Dezelfde zoek- en filterfunctie op basis van tags vind je terug wanneer je een toets wilt samenstellen op basis van een set willekeurige vragen. Bovendien kunnen leraren deze tags nu ook snel bewerken, door op het tags-icoontje te klikken. Zij hoeven de vraag dan niet meer in zijn geheel te bewerken.

quick edit tags

Voorheen kon dat alleen maar door per (sub)categorie een aantal vragen in te stellen, nu kan dat ook op basis van een of meerdere ingevoerde tags. Hiermee kun je dus bijvoorbeeld een oefentoets samenstellen uit een aantal vragen die getagd zijn voor 'Wiskunde, Meetkunde, HAVO3, Oefenvragen'.

En nog veel meer...

Natuurlijk is dit maar een selectie van vernieuwingen en verbeteringen in Moodle 3.5. De hele lijst is terug te lezen in de Moodle Docs (Engelstalig). Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

Is jouw leeromgeving klaar voor het nieuwe schooljaar?

maandag 20 augustus 2018

De zomervakantie is voorbij en de meeste onderwijsinstellingen beginnen inmiddels alweer aan schooljaar 2018 - 2019. Dat is ook het juiste moment om te controleren of je leeromgeving bij OpenEdu klaar is voor het nieuwe jaar. In dit artikel lees je een eenvoudig stappenplan om te checken of de leeromgeving klaar is voor het nieuwe jaar.

Synchronisatie met LVS

Als je de gebruikers in de leeromgeving synchroniseert met Magister of SOM Today, is het belangrijk te controleren of de synchronisatie correct is ingesteld. Met het nieuwe schooljaar is immers ook de lesperiode in het LVS veranderd. 

Ga naar Sitebeheer > Plugins > Blokken > Magister (of SOM Today) en open de instellingen.

Controleer de lesperiode. Staat deze nog op 1718? Wijzig dit dan naar 1819.

magisterblok2

Stel in dat je de sitegroepen wilt opschonen, zodat de sitegroepen daarna met de juiste leerlingen gevuld kunnen worden:

magisterblok

Bewaar je wijzigingen en controleer onderaan de instellingenpagina of de juiste gegevens kunnen worden geladen:

magistercron 

Wanneer je klikt op 'Voorbeeld studenten tabel', krijg je de lijst ActiveStudents uit Magister (of SOM Today) te zien. Wanneer de lesperiode hier correct wordt weergegeven, is de synchronisatie correct ingesteld.

Meer over het instellen van de synchronisatie van je LVS vind je in onze handleiding.

Laatste versie?

Controleer verder of je leeromgeving op de laatste versie van Moodle zit via Sitebeheer > Meldingen. Hier vind je het versienummer waarop je leeromgeving draait. De nieuwste versie van Moodle die OpenEdu ondersteunt is Moodle 3.5.1. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden van deze versie.

Zit je nog niet op deze versie van Moodle? Neem dan contact op met je contactpersoon bij OpenEdu om een upgrade in te plannen.

 

 

Directe toegang in 2018 - 2019

maandag 20 augustus 2018

dtdlNa de grote veranderingen die voor het afgelopen schooljaar (2017 - 2018) zijn doorgevoerd in de leermiddelenketen van Directe Toegang, is het dit jaar betrekkelijk rustig. Het uitleveren van de digitale leermiddelen gaat ook in schooljaar 2018 - 2019 op de vertrouwde manier, bijvoorbeeld via het blok Lesmateriaal dat OpenEdu speciaal voor het Nederlandse onderwijs heeft ontwikkeld. 

De grootste verandering zit dit jaar in de gebruikte begrippen: dit jaar spreken de distributeurs van Interne en Externe Leermiddelenfondsen (ILF en ELF), waar dat tot en met afgelopen schooljaar Interne en Externe Boekenfondsen (IBF en EBF) waren.

In onze handleiding lees je meer over hoe het blok Lesmateriaal dit complexe logistieke proces voor je school kan vereenvoudigen. Algemene informatie vind je verder op de website van Directe Toegang tot Digitaal Lesmateriaal en op onze eigen website.

OpenEdu op IPON 2018

maandag 05 februari 2018

Op 7 en 8 februari vindt in de Jaarbeurs in Utrecht de tweejaarlijkse beurs IPON 2018 plaats, de beurs over onderwijsinnovatie en ICT. Bezoek onze stand en kom meer te weten over de van ons leerplatform voor het Nederlandse onderwijs.

Het OpenEdu leerplatform bestaat uit de leeromgeving Moodle, het online portfolio Mahara, de virtual classroom BigBlueButton en talloze koppelingen en integraties met onder meer Magister, SOM Today, G Suite for Education en MS Office 365.