Openbare werkplekken

maandag 20 augustus 2018

Op veel scholen maken leerlingen gebruik van openbare werkplekken om in de leeromgeving te werken. Wanneer de browsersessies van leerlingen niet correct worden afgesloten, kan het voorkomen dat inlogcookies van eerdere leerlingen per abuis op de computer worden bewaard. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij het cookie dat de authenticatie via Entree van Kennisnet op computers opslaat. Hierdoor is het mogelijk dat leerlingen per abuis naar digitale leermiddelen bij uitgeverijen doorgeleid worden, zonder dat de juiste naam van de ingelogde leerling wordt doorgestuurd. In plaats daarvan worden de gegevens doorgestuurd die in het Entree cookie zijn opgeslagen.

Om er zeker van de te zijn dat leerlingen altijd op de juiste manier met de juiste gegevens worden doorgestuurd naar sites en bronnen die de authenticatie via Entree afhandelen, raden wij aan de openbare werkplekken zo in te stellen dat alle cookies worden verwijderd wanneer de leerling de browser afsluit. 

Hogescholen kiezen voor OpenEdu

maandag 20 augustus 2018

Schooljaar 2018 - 2019 begint voor OpenEdu met groot nieuws: twee vooraanstaande hogescholen hebben voor ons leerplatform met Moodle, Mahara en BigBlueButton gekozen. 

Zuyd Hogeschool

LogoZUYDZuyd Hogeschool neemt direct bij het begin van het nieuwe academisch jaar de leeromgeving voor alle opleidingen in gebruik. Dat betekent dat de circa 20.000 studenten en medewerkers vanaf dit academisch jaar BlackBoard inruilen voor de combinatie van Moodle en Mahara. 

In de voorbereiding op deze grote ingebruikname hebben de ontwikkelaars van OpenEdu nauw samengewerkt met het projectteam van Zuyd Hogeschool aan een volledige datamigratie van BlackBoard naar Moodle, bestaande uit meer dan 1500 cursussen, inclusief opdrachten, bestanden en gebruikersgegevens. Ook is de Microsoft Office 365 omgeving geïntegreerd met Moodle en is de leeromgeving opgemaakt in de huisstijl van de hogeschool.

Hogeschool InHolland

logoinhollandDit najaar beginnen OpenEdu en Hogeschool InHolland aan de implementatie van het OpenEdu leerplatform voor alle studenten en medewerkers van de hogeschool. De implementatie zal in verschillende fases verlopen, met als doel een volledige ingebruikname per academisch leerjaar 2019 - 2020.

OpenEdu kijkt uit naar een krachtig partnerschap met de hogescholen voor het leveren van de beste leeromgeving voor het Nederlandse onderwijs.

Nederlandse vertaling Mahara

maandag 20 augustus 2018

mahara logoAls onderdeel van de implementatie van het OpenEdu leerplatform die wij voor Zuyd Hogeschool verzorgen, hebben wij het online portfolio Mahara vertaald naar het Nederlands. Eerder dit jaar was de vertaalgraad van het Nederlandse taalpakket van het open source portfolio nog slechts 68%, maar inmiddels is het pakket volledig vertaald.

OpenEdu zal de Nederlandse vertaling op korte termijn delen met de internationale gebruikerscommunity, zodat ook andere organisaties ervan kunnen profiteren. Ook zal OpenEdu een blijvende en actieve bijdrage leveren aan het onderhoud van het Nederlandse taalpakket voor toekomstige versies van het portfolio.

Maakt je organisatie nog geen gebruik van Mahara, maar wil je wel een veelzijdig portfolio koppelen aan je leeromgeving? Neem dan contact op met je contactpersoon bij OpenEdu.

Wat is er nieuw in Moodle 3.5?

maandag 20 augustus 2018

Op 18 mei werd alweer versie 3.5 van de open source leeromgeving Moodle gelanceerd. Groot nieuws, want een van de grootste vernieuwingen aan deze versie is de toolkit om je leeromgeving compliant te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR). Hoewel dit erg belangrijk kan zijn voor organisaties die Moodle als hun leeromgeving gebruiken, wil ik in dit artikel graag ingaan op een aantal andere verbeteringen die het werken in de leeromgeving voor zowel leerlingen (studenten) als leraren (docenten) vergemakkelijken.

Dag keuzemenu, hallo slim zoekvak

Op verschillende plekken in Moodle is het keuzemenu (de dropdownbox) vervangen door een slim zoekvak, waarmee gebruikers snel en eenvoudig informatie kunnen filteren. In sommige gevallen waren de keuzemenu's zo lang, dat het bijna ondoenlijk werd er de juiste informatie in te vinden. Met het slimme zoekvak kun je op twee manieren zoeken: door een selectie te maken uit de beschikbare opties in een lijst, of door een zoekcriterium in te voeren.

slim zoekvak

Die zoekcriteria kun je bovendien stapelen, zodat je sneller en nauwkeuriger kunt filteren. Ieder zoekcriterium wordt als tag weergegeven, nadat je het hebt ingevoerd.

slim zoekvak filter

Deze slimme zoekvakken vind je bijvoorbeeld terug op de pagina Deelnemers in iedere cursus, bij activiteiten die ingesteld zijn voor groepen en op een aantal plaatsen waar je als cursus- of sitebeheerder snel moet kunnen filteren.

Direct audio en video opnemen in de ATTO text editor

Stel, je wilt je leerlingen mondeling feedback geven op hun ingestuurde opdracht, of je wilt leerlingen een stukje gesproken Engels of Duits laten inleveren. Voor Moodle 3.5 had je voor het eerste een externe applicatie nodig en voor het tweede was je afhankelijk van de werking van Online audio submission. Vanaf Moodle 3.5 kun je nu direct in de text editor opnemen en opslaan.

atto record media

Er zitten natuurlijk wel een paar kleine beperkingen aan: de audio- en videobestanden die je met deze tool maakt, mogen maximaal 2 minuten lang zijn.

Meer mogelijkheden voor Rondleidingen voor gebruikers

Onboarding van nieuwe gebruikers in de leeromgeving is er een stuk gemakkelijker op geworden, nu je de Rondleidingen voor gebruikers ook kunt instellen voor specifieke cursussen, categorieën en sitegroepen. Natuurlijk moeten de rondleidingen nog steeds gebouwd en getest worden, maar met deze nieuwe mogelijkheden kun je iedere groep gebruikers in iedere categorie of cursus de juiste informatie geven over de pagina waar zij zich bevinden.

Zoeken en filteren op tags in de vragenpool

Waar leraren voorheen alleen de mogelijkheid hadden vragen in een (sub)categorie van de vragenpool te plaatsen, is het nu mogelijk veel meer doorzoekbare informatie aan een vraag toe te voegen. Met het slimme zoekvak in de vragenpool kan een leraar nu meerdere criteria tegelijk gebruiken om tot een set vragen te komen die in een toets opgenomen moeten worden. 

vragenpool tags

De Moodle Users Association heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van de vragenpool in Moodle, met het zoeken en filteren op aan vragen toegevoegde tags.

Dezelfde zoek- en filterfunctie op basis van tags vind je terug wanneer je een toets wilt samenstellen op basis van een set willekeurige vragen. Bovendien kunnen leraren deze tags nu ook snel bewerken, door op het tags-icoontje te klikken. Zij hoeven de vraag dan niet meer in zijn geheel te bewerken.

quick edit tags

Voorheen kon dat alleen maar door per (sub)categorie een aantal vragen in te stellen, nu kan dat ook op basis van een of meerdere ingevoerde tags. Hiermee kun je dus bijvoorbeeld een oefentoets samenstellen uit een aantal vragen die getagd zijn voor 'Wiskunde, Meetkunde, HAVO3, Oefenvragen'.

En nog veel meer...

Natuurlijk is dit maar een selectie van vernieuwingen en verbeteringen in Moodle 3.5. De hele lijst is terug te lezen in de Moodle Docs (Engelstalig). Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!