Moodle 3.9 (LTS)

Nieuwe release voor en door de community

Voor de zomer aanbrak, kwam in juni release 3.9 van de open source leeromgeving Moodle uit. Oorspronkelijk bedoeld als laatste release voor we eind 2021 kennismaken met Moodle 4.0, maar inmiddels is bekend geworden dat we na deze release nog een 3.10 en 3.11 kunnen verwachten.

Deze nieuwste release staat volledig in het teken van de internationale Moodle-community, die in meerdere projecten heeft bijgedragen aan vernieuwingen en verbeteringen. 

Voor je leeromgeving wordt geüpdatet, laten we je in dit artikel zien op welke vlakken Moodle is verbeterd.

Content maken en beheren

De meest in het oog springende vernieuwingen vind je op cursusniveau:

Een nieuwe activiteitenkiezer

Er werd al even reikhalzend naar uitgekeken: een vernieuwde en eigentijdse interface voor het toevoegen van leeractiviteiten aan je cursus. 

De lijstweergave die tot en met Moodle 3.8 de standaard was, heeft plaats gemaakt voor een veel overzichtelijkere interface met zoekfunctie, verschillende tabs en de mogelijkheid veelgebruikte activiteiten of bronnen als favoriet aan te merken. 


Ook handig is de functie waarmee sitebeheerders bepaalde activiteiten en bronnen als Aanbevolen kunnen aanmerken. Deze activiteiten komen dan in een eigen tabblad te staan. Hiermee kan er gestuurd worden op het gebruik van bepaalde activiteiten of bronnen, wanneer dat nodig is.

De terugkeer van de knop Zet wijzigen aan

Sinds de introductie van het Boost-thema in Moodle 3.2 gebruikten docenten het tandwielmenu om de bewerkmodus in een cursus in- of uit te schakelen. Een van de grootste veranderingen aan de cursusomgeving is dan ook de terugkeer van de knop Zet wijzigen aan / uit. Dat betekent echter niet dat het tandwielmenu in zijn geheel verdwenen is, want de rest van het cursusbeheer vind je nog steeds onder deze knop.

Inhoudsbank voor H5P

Dat H5P Interactieve inhoud verder zou worden geïntegreerd in Moodle was al langere tijd een wens voor veel organisaties. Niet alleen om resultaten en pogingen te kunnen inzien binnen je cursussen, maar ook om het maken en delen van H5P inhoudspakketten een flink stuk gemakkelijker moest kunnen dan tot en met Moodle 3.8 mogelijk was.


De inhoudsbank voor H5P is daarom een in het oog springende verandering, die ook impact heeft op het werk van docenten en content-ontwikkelaars: niet langer bouw je een H5P inhoudspakket via de activiteitenkiezer, maar via de Inhoudsbank die je vindt in de navigatiebalk. 

Combineer deze werkwijze met de eerder al geïntroduceerde mogelijkheden om H5P via de teksteditor in te bedden, en je hebt alle benodigdheden bij de hand om van je cursuspagina een rijke en interactieve omgeving te maken.

Online toetsen met SafeExamBrowser

Door COVID-19 is het belang van veilig online toetsen afnemen een stuk groter geworden, waardoor de verbeterde integratie met SafeExamBrowser in de activiteit Test erg actueel is geworden. 


Natuurlijk was het al enkele jaren mogelijk deze open source lockdown browser in te zetten in combinatie met de toetsmodule van Moodle, maar tot en met Moodle 3.8 was het een behoorlijke klus dat naar wens in te stellen.

Vanaf Moodle 3.9 kunnen sitebeheerders configuratiesjablonen opstellen die bij iedere toetsactiviteit in iedere cursus kunnen worden ingesteld. Dat zal tot minder vragen en gedoe leiden en een beter afgewogen gebruik van alle mogelijkheden die veilig online toetsen biedt.

Deelnemers beheren en filteren

Deze vernieuwing werd gesponsord door de Moodle Users Association, de internationale vereniging van Moodle-gebruikers. Bij iedere release worden er één of twee projecten gefinancierd vanuit de bijdragen aan deze vereniging en voor Moodle 3.9 is dat een tool geworden waarmee docenten filters kunnen samenstellen in de deelnemerslijst. Daarmee kun je, met name in cursussen met een groot aantal deelnemers, gemakkelijker filters maken om een specifieke gebruiker te vinden.


Door deze toevoeging kun je gebruik maken van de operatoren AND, OR, ALL en ANY (en, of, alle, gelijk welke).

En verder...

... vind je in Moodle 3.9 allerlei belangrijke verbeteringen op het gebied van toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, zodat Moodle blijft voldoen aan de internationale eisen op dit gebied. 

Een functie die van pas komt bij het jaarlijkse proces afsluiten en voorbereiden van het nieuwe schooljaar vind je in Cursus kopiëren. Hiermee kun je per cursus aangeven of en hoe je een kopie van een bestaande cursus wilt maken. Deze kopie wordt vervolgens via het backup proces aangemaakt en gevuld, zonder tussenkomst van een sitebeheerder.

Wist je trouwens dat je vanaf Moodle 3.9 niet langer de URL van de leeromgeving hoeft in te voeren als je wilt verbinden met de Moodle Mobile app? Je kunt dan ook gebruik maken van een QR code, of de site-finder in de app. Wil je weten hoe dat precies werkt? Neem dan contact met ons op.

De belangrijkste nieuwe features op een rij.

Download onze Moodle 3.9 reference cards () voor sitebeheer, docenten en leerlingen.